piątek, 25 czerwca 2010

Photoshop vs. Gimp

Wileka walka :). Dziś chcę napisać coś o Photoshopie i Gimpie. Odzielne historie... Na początek zajmę się Gimpem.

GIMP

jest narzędziem do przetwarzania grafiki cyfrowej. Można przy jego użyciu tworzyć grafikę, zmieniać rozmiary i wycinać fragmenty zdjęć, dokonywać różnych operacji na kolorach, łączyć obrazy stosując warstwy oraz dokonywać konwersji różnych formatów plików graficznych.

General Image Manipulation Program, w skrócie GIMP. Pracowali nad nim przez dłuższy czas zanim pozwolili komukolwiek go wypróbować – według aktualnych obliczeń prawdopodobnie około 9-10 miesięcy. Od czasu pierwszego publicznego wydania mieli funkcjonalny produkt.

W wersji Gimpa 0.54 pojawiło się wiele przydatnych elementów. (Styczeń 1996). Posiadał system wtyczek, więc projektanci mogli pisać oddzielne programy, aby je dodać do Gimpa bez niszczenia czegokolwiek w głównym kodzie. Miał podstawowe narzędzia do rysowania i umożliwiał operacje na kanałach. Posiadał cofanie operacji jakiego nie miał żaden ze znanych programów do obróbki obrazów. Miał lojalnych, polegających na nim użytkowników. Był chroniony przez GPL. Posiadał też interesującą nazwę.

Nie wszystko jednak chodziło bezawaryjne. Program często przestawał działać, co mogło być spowodowane przez wtyczki lub problemy w głównym kodzie. Był zależny od Motifa, używanego jako zestaw narzędzi Graficznego Interfejsu Użytkownika, co było barierą dla wielu entuzjastów. To ograniczenie zraziło też wielu prawdopodobnych projektantów wtyczek. Niektórzy rozsiewali absurdalne twierdzenia, że Gimp jest już bardziej stabilny niż Photoshop.

Gimp, tak jak wiele innych projektów, miał raczej skromny start. Jednak otrzymał dużo wsparcia od społeczności użytkowników. W swoich początkach był prawie całkowicie samowystarczalny. Autorzy nie ogłosili planów nie do spełnienia – Spencer i Peter dostarczyli produkt, który coś robił. Nie był perfekcyjny, ale to był zdumiewający czyn dla studentów programistów bez żadnej pomocy z zewnątrz.

PHOTOSHOP

to rozbudowany program graficzny przeznaczony do tworzenia i obróbki grafiki rastrowej i jednocześnie sztandarowy produkt firmy Adobe Systems.

W 1987 Thomas Knoll, używając swojego Macintosha Plus, rozpoczął pisanie programu służącego do wyświetlania obrazów w skali szarości na monitorze monochromatycznym (będącym w stanie wyświetlić tylko dwa kolory: czarny i biały). Program nazwany Display przykuł uwagę jego brata, Johna Knolla, który zasugerował Thomasowi aby dodał do programu funkcje edycyjne. W 1988 roku Thomas przerwał naukę na pół roku, by wspólnie z bratem rozwijać program, którego nazwa znowu uległa zmianie na ImagePro. Później, tego samego roku, przy okazji nawiązania umowy między Thomasem a producentem skanerów Barneyscan, program zmienił nazwę po raz ostatni na Photoshop. Aplikacja miała być dołączana do skanerów. W ten sposób sprzedano 200 kopii programu.

W tym samym czasie John odbył podróż do siedzib dwóch dużych korporacji: Adobe Systems oraz Apple Inc.. Prezentacja programu Russellowi Brown (dyrektor artystyczny Adobe) zaowocowała kupieniem przez Adobe praw do dystrybucji aplikacji we wrześniu 1988. Kiedy John pracował w Kalifornii nad wtyczkami, Thomas programował w Ann Arbor.

Photoshop 1.0 został wydany w 1990 wyłącznie na platformę Macintosh.

Photoshop od tamtego czasu nieustannie jest poddawany modyfikacjom. W listopadzie 1993 wydano wersję 2.0, tym razem dostępną także w systemie Microsoft Windows. We wrześniu 1995 roku została wydana wersja 3.0, do której dodano między innymi obsługę warstw oraz zakładki w paletach. W kolejnej, czwartej edycji dodano warstwy korekcyjne (ang. adjustment layers) oraz makra (akcje), które umożliwiały przyspieszenie lub zautomatyzowanie wykonywanych zadań (np. wykonywanie kilku takich samych operacji na wielu plikach). W wersji 5.0 po raz pierwszy wprowadzono możliwość edytowania tekstu (we wcześniejszych edycjach tekst był wpisywany w specjalnym oknie dialogowym a następnie resteryzowany), paletę historii, zarządzanie kolorem, style wartstw oraz magnetyczne lasso (przyciągające krawędzie zaznaczenia na zasadzie kontrastu). Edycja 5.5 jako pierwsza była sprzedawana razem z programem Image Ready. Dodano okno dialogowe "Save for web" (zawiera ono opcje przydatne przy zapisie obrazu na użytek internetu) i filtr "Extract" ułatwiający wycinanie przedmiotów z tła. Wersja 6.0 jako pierwsza obsługiwała kształty wektorowe. Dodano filtr "Liquify" i odświeżono interfejs użytkownika.

Wydany w 2002 roku Photoshop 7.0 był kompatybilny z Mac OS X oraz Windows XP. Dodano w nim narzędzie "Healing Brush" służące do usuwania drobnych niedoskonałości zdjęcia oraz narzędzie "Slice tool" służące do dzielenia obrazka na części. Pojawiła się też funkcja tworzenia animacji (każda kolejna klatka animacji znajdowała się na osobnej warstwie), obsługa edycji oraz tworzenia obrazów w trybie 16-bit na kanał, możliwość zapisu ustawień narzędzi i palet w postaci pliku, tekst w końcu stał się w pełni wektorowy. W wydaniu 7.0.1 dodana została wtyczka Camera RAW.

----------------------------------------

Hmm... moim zdaniem Photoshop przez długi czas nie dogoni photoshopa ale... nie wiadomo nawet czy wogóle to się stanie. Obydwa programy dość szybko się rozwijają więc trudno będzie dogonić taki programy jak wileki PHOTOSHOP.

Walka Photoshop vs. Gimp

1/0 dla PHOTOSHOPA

Wakacje to czas nowych pomysłów

Przynajmniej ja tak uważam. Za każdym razem gdy zaczynają się wakacje chcę robić coś innego. Tym razem postanowiłem napisać dobrego bloga o grafice komputerowej no i ogólnie o nowoczesności. Mam tylko jedną a właściwie dwie obawy. Pierwsza jest taka, że nie wiem czy będę na tyle wytrwały by podołać pisaniu. Druga to taka iż nie mam pojęcia o tym czy mój blog będzie chodź trochę popularny, martwię się, że nikt nie będzie wchodził na bloga.

Używać będę to poradników i tutoriali Gimpa oraz Photoshopa Elements. Tak naprawdę nie mam dużego doświadczenia w tym temacie, ale uwielbiam to robić więc czemu nie? W najbliższym czasie chcę napisać trzy albo cztery artykuły, niestety nie zdradzę wam o czym. W planach są też oczywiście tutoriale i pomoce w Gimpie i Photoshopie.

Nie będę się już więcej rozpisywać, wystarczy jak na dzisiaj, bo jest już trochę późno. Do zobaczenia niebawem. Aha, dam wam jeszcze do obejżenia moją świerzą jeszcze emotikonkę. Tak napawdę to dopiero dziś dowiedziałem się coś o nich więcej.